THEMA TORENHOGE STAPELKORTING: Haal nu jouw korting!
THEMA TORENHOGE STAPELKORTING: Haal nu jouw korting!

De 7 stappen van idee tot product

Het is niet gemakkelijk om een boek te produceren. Daarvoor heb je kennis en ervaring nodig. Wanneer je een goed idee hebt, ben je er nog niet. Wij kennen de markt en weten waar je op moet letten. We begeleiden het proces van A tot Z om er samen met jou voor te zorgen dat jouw product een succes wordt!

Doordat we bij THEMA korte lijnen hebben, is er nauw contact tussen de uitgever, productiebegeleider, de marketingspecialist en externe freelancers met wie we al jaren samenwerken (denk aan vormgevers, redacteuren en PR-specialisten). En uiteraard alles in samenspraak met jou als auteur. Een product wordt alleen maar beter wanneer er van beide kanten creativiteit, tijd en aandacht aan wordt besteed.


Denk je een goed idee te hebben voor een boek, een waaier of een spel? Vul het Conceptplan in en stuur het op naar info@thema.nl

Stap 1 Start > Conceptplan

Om de haalbaarheid van jouw idee te beoordelen, hebben we een conceptplan nodig. Deze kun je vrijblijvend en in vertrouwen aan ons sturen. Je hoeft niet een professionele of gerenommeerde schrijver te zijn om succes te behalen. Zelfs al ben je nieuw en het auteurschap nog aan het verkennen, maar ben je wel een expert op een bepaald gebied is dat voor ons geen probleem. Of wanneer je al een (groot) portfolio hebt, maar op zoek naar een nieuwe benadering? Je bent van harte welkom. We kijken graag of je idee bij onze visie past. Een van onze uitgevers beoordeelt je idee en bespreekt het vervolgens in het teamoverleg. We zullen je conceptplan doornemen en toetsen aan de hand van een aantal criteria. Zo kijken we natuurlijk naar inhoud en schrijfkwaliteit, maar ook naar originaliteit en de commerciële mogelijkheden. Is de beoordeling positief? Dan nodigt de uitgever je uit voor een gesprek. Als de beoordeling negatief is, dan sturen we je een afwijzing met de reden.

neem contact op

Conceptplan

Stap 2 Kennismaking

Wanneer wij mogelijkheden zien, nodigen we je uit voor een kennismaking. In dit gesprek worden de wederzijdse wensen, verwachtingen en voorwaarden besproken.
kennismaken

Stap 3 Contract opstellen

Na mutuele instemming om de samenwerking aan te gaan, wordt de planning definitief bepaald en stellen we een contract op. De basis is gelegd!
contract opstellen

Stap 4 Specificaties bepalen

In deze fase wordt de titel (definitief) bepaald. Zo ook het formaat en de uitvoering, op basis daarvan maakt een vormgever een aantal cover ontwerpen. We leggen het ISBN-nummer vast en de flaptekst wordt gefinetuned. Kortom alle specificaties en details om je product op te voeren in CB Online en aan te kondigen bij de (online) boekhandel.
specificaties bepalen

Stap 5 Productieproces

Deze fase bestaat uit afronden en inleveren van het manuscript (als dat nog niet het geval was). Deze wordt vervolgens geredigeerd, waarna een vormgever met het binnenwerk aan de slag kan. Tussentijds houdt de uitgever contact over de vormgeving en uitwerking van je product. Het laatste onderdeel van deze fase is de correctieronde van de drukproef.
productieproces

Stap 6 Naar de drukker

Nadat jij en uitgever akkoord zijn met de definitieve versie, wordt een drukbestand geleverd bij de drukker. Deze levert vervolgens (2 tot 3 weken later) je product af bij het Centraal Boekhuis (CB). En een kleine rechtstreekse levering bij ons in Zaltbommel. Al snel hierna heb jij je eigen ‘vers van de pers’ exemplaar in handen.
Naar de drukker

Stap 7 Lancering

Parallel aan het productieproces worden ook de eerste stappen gezet voor de promotie van jouw aanstaande boek (of ander product). Doel is om van 1 + 1 = 3 te maken. Elkaar te versterken en aan te vullen. Er bestaat geen vast recept voor een succesvolle lancering. Elke titel verdient een unieke campagne. In een eerste promotiegesprek komen alle wensen, ideeën (van klein tot groots en meeslepend) en verwachtingen aan bod. Daarin wordt ook besproken wat jij als auteur zelf meebrengt, wat je kan én wil doen. Samen gaan we je boek, waaier of spel op de markt en onder de aandacht brengen. Op basis van dit gesprek wordt een concreet promotieplan, inclusief mediaselectie en planning uitgewerkt en aan je voorgelegd. Ruim voor dat je trots jouw creatie vast kan houden, gaat de promotiecampagne van start.
lancering

Blijvende aandacht

Geen lancering is hetzelfde. En zo ook de uitkomst niet. Van een vliegende start, tot een langlopende diesel, van deinende golven tot kabbelende stroompjes en alles daartussenin. Elk product heeft zijn eigen verloop. Ook na de initiële promotiecampagne blijft jouw product in beeld bij ons. Al zal de frequentie en intensiteit van aandacht afnemen, we blijven je product regelmatig meenemen in onze nieuwsbrieven, social posts en overige activiteiten waaronder externe events. Daarnaast blijven we, in het contact met onze partners of andere organisaties en media, scherp op het zien van kansen om jouw werk en jou een podium te geven.
Blijvende aandacht