Trainen & Coachen
Terug naar het overzicht
Blogs, interviews en meer
Kaarten voor persoonlijke ontwikkeling
Het gebruik van foto’s en beeldmateriaal in coachingstrajecten is heel populair. Een kaart selecteren die echt tot de verbeelding spreekt, helpt mensen om op nieuwe ideeën te komen of op een aansprekende manier onder woorden te brengen wat ze willen zeggen. Espérance Blaauw ontwikkelde Coachkaarten om in gesprek te gaan over talent, ambitie en visie. als docent pedagogiek/didactiek miste zij een speels instrument om studenten zowel te inspireren als te laten focussen op hun talenten.
Al snel bleken de kaarten niet alleen voor het onderwijs goed te werken. Ook in het bedrijfsleven, de zorg en andere sectoren zijn de Coachkaarten een prachtig hulpmiddel om inspiratie te krijgen en richting te bepalen. Een paar vragen aan Esperance Blaauw:
Espérance Blaauw: ‘Als docent pedagogiek heb ik drie jaar geleden de eerste testversie uitgeprobeerd met mijn studenten. De reacties waren zo enthousiast, dat ik na een jaar lang sleutelen en uitproberen besloot voor mezelf te beginnen en me helemaal te richten op Coachkaarten.nl.’
‘In gesprekken met studenten merkte ik dat ze vaak hun antwoorden aanpasten aan wat ze dachten dat ik wilde horen. Met die sociaal wenselijk antwoorden krijg je een heel andere dynamiek. Als coach met ‘twee petten op’ vond ik het best moeilijk om tot de kern te komen. Ze zeggen ‘ja juf, ja juf’ om vervolgens nee te doen. Beeldassociaties zorgen ervoor dat je je bewust wordt dat het ineens over jezelf gaat. Door gebruik te maken van foto’s breng je mensen automatisch terug naar hun eigen herinneringen en ideeën. Dan kun je echt met ze in gesprek.’
‘Het antwoord op de vraag bepaalt het niveau van het gesprek. Daar moet je als coach vanuit gaan. Veel ervaring met oudere werknemers heb ik nog niet. Wel hoorde ik dat mannen soms nog moeten wennen. Het lijkt of die een extra drempel over moeten. Maar ze zijn wel nieuwsgierig. Via via hoorde ik laatst dat een heel team van mannen in grijze pakken op hun knieën rond de kaarten zaten. De kleurrijke kaarten zien er dan ook aantrekkelijker uit dan de gemiddelde spelkaarten.’
‘Voor de dynamiek werk ik bij voorkeur in teams. De kaarten tillen het gesprek naar een hogere dimensie. je kunt alles bespreken. Het gaat vooral om de vragen: ‘Wie zijn we?’, ‘Waar zijn we goed in?’, ‘Waar willen we naar toe?’ als je niet weet waar elkaars talent ligt, kun je er geen gebruik van maken. je kunt de kaarten als opstart gebruiken om de missie van een team te bepalen. Er komen altijd dingen uit waar ze niet aan gedacht hebben maar die wel belangrijk zijn.
‘Er is geen foute manier om met Coachkaarten te werken. je hoeft geen volwaardig coach te zijn om te vragen naar waar iemand goed in is. De vragen op de kaarten zijn heel erg duidelijk, verfrissend en stimulerend. Het doorbreekt de normale gespreksvoering.’
Hoe lang werk je al met de kaarten?
Espérance Blaauw: ‘Als docent pedagogiek heb ik drie jaar geleden de eerste testversie uitgeprobeerd met mijn studenten. De reacties waren zo enthousiast, dat ik na een jaar lang sleutelen en uitproberen besloot voor mezelf te beginnen en me helemaal te richten op Coachkaarten.nl.’
Waarom werken beelden zo goed bij coaching?
‘In gesprekken met studenten merkte ik dat ze vaak hun antwoorden aanpasten aan wat ze dachten dat ik wilde horen. Met die sociaal wenselijk antwoorden krijg je een heel andere dynamiek. Als coach met ‘twee petten op’ vond ik het best moeilijk om tot de kern te komen. Ze zeggen ‘ja juf, ja juf’ om vervolgens nee te doen. Beeldassociaties zorgen ervoor dat je je bewust wordt dat het ineens over jezelf gaat. Door gebruik te maken van foto’s breng je mensen automatisch terug naar hun eigen herinneringen en ideeën. Dan kun je echt met ze in gesprek.’
Is dit voor iedereen ongeacht leeftijd en niveau?
‘Het antwoord op de vraag bepaalt het niveau van het gesprek. Daar moet je als coach vanuit gaan. Veel ervaring met oudere werknemers heb ik nog niet. Wel hoorde ik dat mannen soms nog moeten wennen. Het lijkt of die een extra drempel over moeten. Maar ze zijn wel nieuwsgierig. Via via hoorde ik laatst dat een heel team van mannen in grijze pakken op hun knieën rond de kaarten zaten. De kleurrijke kaarten zien er dan ook aantrekkelijker uit dan de gemiddelde spelkaarten.’
Hoe gebruik je deze kaarten het liefst?
‘Voor de dynamiek werk ik bij voorkeur in teams. De kaarten tillen het gesprek naar een hogere dimensie. je kunt alles bespreken. Het gaat vooral om de vragen: ‘Wie zijn we?’, ‘Waar zijn we goed in?’, ‘Waar willen we naar toe?’ als je niet weet waar elkaars talent ligt, kun je er geen gebruik van maken. je kunt de kaarten als opstart gebruiken om de missie van een team te bepalen. Er komen altijd dingen uit waar ze niet aan gedacht hebben maar die wel belangrijk zijn.
Wil je nog iets kwijt?
‘Er is geen foute manier om met Coachkaarten te werken. je hoeft geen volwaardig coach te zijn om te vragen naar waar iemand goed in is. De vragen op de kaarten zijn heel erg duidelijk, verfrissend en stimulerend. Het doorbreekt de normale gespreksvoering.’
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou: