Ontvang een GRATIS Vandaag nog weten wat je wilt!: Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Ontvang een GRATIS Vandaag nog weten wat je wilt!: Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Trainen & Coachen
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

'Ik stond op, liep een rondje en binnen vijf passen wist ik wat ik wilde zeggen.'

Trainen is een spannend vak. Zelfs als je jaren ervaring hebt, kan het gebeuren dat een training inzakt zonder dat je precies weet waarom. Vaak ben je zelf de oorzaak: je zit jezelf in de weg. 
'Ik stond op, liep een rondje en binnen vijf passen wist ik wat ik wilde zeggen.'

Voor zulke momenten schreef Karin de Galan Goed voor de groep, het zelfhulpboek voor trainers. 

Goed voor de groep is anders dan je vorige boeken.

Ja, dat klopt. Mijn vorige boeken gingen over didactiek en groepsprocessen. Dit boek gaat over de persoon van de trainer. Wat gaat er ‘mis’ in jezelf, waardoor je niet lekker traint? Ik weet uit ervaring dat trainen een lastig vak blijft, ook als je het goed beheerst. De keren dat je onzeker wordt van een groep die maar niet op gang komt, een deelnemer die het bloed onder je nagels vandaan haalt, piekeren na een mislukte training. Zulke situaties raken je als persoon en brengen je uit je evenwicht - daarover gaat dit boek.

 
Waarom heb je het geschreven?

Er zijn genoeg boeken over psychologische processen, maar ik zocht iets dat gaat over onze praktijk. Over het 'brak ik maar een been, want dan was ik er vanaf'-gevoel. Of over de momenten dat je voor de groep zit en iéts moet doen, maar je hebt geen idee wát. Zo’n boek was er nog niet en daarom heb ik het maar zelf geschreven.
 

De ondertitel is 'het eerste zelfhulpboek voor trainers'. Hoe bedoel je dat?

De ondertitel is met een knipoog. Goed voor de groep is geen zelfhulpboek in de zin van 'volg deze zeven stappen en word gelukkig/slank/rookvrij'. Toch dekt de titel de lading, want ik beschrijf niet alleen hoe je jezelf in de weg kunt zitten, ik geef ook praktische tips om terug te komen in je professionele rol.

 
Heb je er zelf al wat aan gehad?

Ja, al een paar keer. Zo was een deelnemer onlangs heel boos op me vanwege iets wat ik gezegd had. Andere deelnemers reageerden ook en ik raakte in verwarring. Ik moest iets zeggen, maar had geen idee wat. Opeens herkende ik de situatie: 'Dit is de freeze!' En meteen dacht ik: In mijn boek staat dat ik moet bewegen! Ik stond op, liep een rondje en binnen vijf passen wist ik wat ik wilde zeggen. Vanaf dat moment zat ik weer goed in mijn rol.'

Nog meer verdieping:
De drie essentiële schuifjes voor trainers
De drie essentiële schuifjes voor trainers
Speel je een instrument? Toevallig een basgitaar? Ik niet. Maar meegesleurd door het enthousiasme van een bevriende muzikant en muziekdocent, ben ik wel gaan kijken naar de online lessen van ene Scott Devine. Die door tien duizenden mensen gevolgd wordt. Ik was erg benieuwd wat maakt dat hij (naast zijn effectieve marketing) ook als leraar zo enorm populair is.
Lees meer
Het pareltje van Kolb en de diamant van Bandura
Het pareltje van Kolb en de diamant van Bandura

Veel trainers in Nederland trainen met het model van David Kolb. Ik ben er lange tijd een van: ervarend leren, ‘whats not to like?’ Maar gaandeweg ontdekte ik iets dat nóg beter werkt: observerend leren. Dat begrip is op de kaart gezet door Albert Bandura, één van de belangrijkste psychologen van de 21e eeuw. In dit blog lees je hoe je observerend leren als trainer kunt gebruiken en veel meer resultaat haalt uit een training.


Lees meer
Mijn 7 favoriete zinnetjes
Mijn 7 favoriete zinnetjes

Als je tijdens mijn trainingen een bingokaart zou invullen, heb je al snel zeven zinnetjes aangekruist. In dit blog: wat zijn mij 7 favoriete zinnetjes en waarom gebruik ik die zo vaak?

- Dit is een blog van Karin de Galan, een van de bekendste trainers van Nederland.


Lees meer
Het geheim achter effectieve interactie in trainingen
Het geheim achter effectieve interactie in trainingen
Als ik vertel dat je interactie in trainingen kunt ontwerpen, krijg ik soms verbaasde reacties. “Je weet toch niet wat de deelnemers in een training gaan zeggen? En als je die interactie zou ontwerpen, haal je dan niet de spontaniteit uit een gesprek?”
Lees meer