Persoonlijke ontwikkeling
Terug naar het overzicht
Blogs, interviews en meer
Ik ben mezelf
Als ik jou bij iemand anders zou beschrijven, wat moet ik dan eigenlijk écht over jou vertellen? Wat is het eerste en allerbelangrijkste? Dat kan professioneel zijn, of privé, of een mix van die twee. Dat het boek Personal branding in turbulente tijden niet vrijblijvend is maar tegenwoordig eigenlijk een must, bewijzen Cees Harmsenen Rolf Rosenmöller.
Personal branding is een manier om het allerbeste uit jezelf te halen. Maar om een uniek en sterk merk te zijn, moet je jezelf eerst heel goed kennen en vooral ook laten kennen …
We stellen auteur Cees Harmsen een paar vragen:
CH: Personal branding is bewust gebruikmaken van de talenten en kwaliteiten die jou onderscheiden. Met je personal brand communiceer je waar je voor staat en wat je doet: jouw unieke waarde voor je werk. Je beïnvloedt daarmee op een professionele manier de wijze waarop anderen jou zien, je doet een belofte over wat mensen van jou mogen verwachten als jullie in de toekomst gaan samenwerken. Je kunt leren jezelf als een personal brand te manifesteren door te werken aan de drie O’s:
Ontwikkel je talenten en sterktes door er bewust gebruik van te maken in diverse leeromgevingen
Onderneem bewust en consistent actie in het opbouwen van een positief beeld bij anderen.
CH: De wereld zoals we die nu kennen, verandert in hoog tempo. Binnenkort staan miljoenen BRIC’ers (Brazilianen, Russen, Indiërs en Chinezen) aan de poorten van Europa te rammelen om onze afzetmarkt te betreden met hun kennis, diensten en producten. Omdat de moderne, mondiale economie een open systeem is van competitie en samenwerking, zul je om succesvol mee te kunnen blijven doen niet doorsnee moeten zijn maar juist moeten uitblinken.
CH: Imiteren. Teveel mensen zingen liever de karaokeversie dan hun eigen lied. Dat is jammer, wat daarmee kom je nooit verder dan een slap aftreksel. De essentie van personal branding is authenticiteit en die moet je toch echt in en bij jezelf zoeken.
Een ander ‘taboe’ is veel lawaai maken. Alsjeblieft geen oppervlakkig geschreeuw en oeverloos gebral, maar eigenheid en originaliteit. Dat is wat telt
We stellen auteur Cees Harmsen een paar vragen:
Wat is personal branding? Hoe leer ik dat?
CH: Personal branding is bewust gebruikmaken van de talenten en kwaliteiten die jou onderscheiden. Met je personal brand communiceer je waar je voor staat en wat je doet: jouw unieke waarde voor je werk. Je beïnvloedt daarmee op een professionele manier de wijze waarop anderen jou zien, je doet een belofte over wat mensen van jou mogen verwachten als jullie in de toekomst gaan samenwerken. Je kunt leren jezelf als een personal brand te manifesteren door te werken aan de drie O’s:
Onderzoek waar je talenten, passie en kwaliteiten liggen. Waar ben je goed in? Wat geeft je plezier? Wat doet je hart sneller kloppen?
Ontwikkel je talenten en sterktes door er bewust gebruik van te maken in diverse leeromgevingen
Onderneem bewust en consistent actie in het opbouwen van een positief beeld bij anderen.
Wat levert het me op?
CH: De wereld zoals we die nu kennen, verandert in hoog tempo. Binnenkort staan miljoenen BRIC’ers (Brazilianen, Russen, Indiërs en Chinezen) aan de poorten van Europa te rammelen om onze afzetmarkt te betreden met hun kennis, diensten en producten. Omdat de moderne, mondiale economie een open systeem is van competitie en samenwerking, zul je om succesvol mee te kunnen blijven doen niet doorsnee moeten zijn maar juist moeten uitblinken.
Als je een oorspronkelijke ‘brand’ wil zijn, wat is dan het allereerste dat je af moet leren en/of nooit moet doen?
CH: Imiteren. Teveel mensen zingen liever de karaokeversie dan hun eigen lied. Dat is jammer, wat daarmee kom je nooit verder dan een slap aftreksel. De essentie van personal branding is authenticiteit en die moet je toch echt in en bij jezelf zoeken.
Een ander ‘taboe’ is veel lawaai maken. Alsjeblieft geen oppervlakkig geschreeuw en oeverloos gebral, maar eigenheid en originaliteit. Dat is wat telt