Geweldloze communicatie
Bekende situaties: Het naderende gesprek met je baas, het telefoontje van het schoolhoofd betreffende het gedrag van je kind en ruzie met je partner. Vaak vervallen we in vertrouwde gedragspatronen: het najagen van ons gelijk, weigeren écht te luisteren, het gebruik van scherpe woorden uit angst en frustratie, of zelfs erger.
Maar wat als er een andere manier is? Een manier die leidt tot effectievere communicatie, het oplossen van conflicten en het streven naar verzoening? Verdiep je in de principes van Geweldloze Communicatie. Deze benadering gaat verder dan alleen het persoonlijke vlak; het strekt zich uit tot het oplossen van conflicten op maatschappelijk niveau.
Geweldloze Communicatie helpt je op weg naar meer begrip, harmonie en succes in je interacties met anderen, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden.
Geweldloze Communicatie model
De 4 stappen van het Geweldloze Communicatie model
De Amerikaanse psycholoog Marshall Rosenberg is de grondlegger van Geweldloze Communicatie en de ontwerper van het Geweldloze Communicatie model. Wereldwijd worden zijn communicatietechnieken gebruikt om (mogelijke) conflicten op te lossen. Geweldloze Communicatie wordt ook wel verbindende communicatie genoemd, omdat de focus ligt op het tegemoet komen aan ieders behoeften.
Laten we kijken hoe je Geweldloze Communicatie toepast aan de hand van de vier stappen uit het model.
Stap 1: Waarnemen
Zet je zintuigen aan het werk voor een objectieve waarneming. Wat zie je? Wat hoor je? Blijf bij de feiten en deel je waarneming in de ik-vorm. Vermijd daarbij woorden als ‘vaak’, ‘altijd’ of ‘nooit’.
Bijvoorbeeld: ‘Ik zag dat je de afgelopen drie vergaderingen telkens te laat kwam.’
Stap 2: Voelen
Vertel nu hoe je je voelt als gevolg van je waarneming. Beschrijf je emoties en durf je kwetsbaarheid te tonen. En vergeet niet om in de ik-vorm te blijven communiceren.
Bijvoorbeeld: ‘Dit zorgt ervoor dat ik mij gestrest en bezorgd voel.’
Stap 3: Behoeften
Een ongemakkelijk gevoel staat voor een of meerdere behoeftes die niet zijn vervuld. Bedenk welke behoefte aan de basis ligt van jouw gevoel.
Bijvoorbeeld: ‘Ik heb behoefte aan punctualiteit en een efficiënte samenwerking binnen ons team.’
Wat is het dat je wel graag zou willen? We zijn al snel geneigd om te benoemen wat we niet fijn vinden. Wat is jouw verzoek om een win-win situatie te creëren? Kom tot een concrete actie.
Bijvoorbeeld: ‘Zou je kunnen proberen om in de toekomst op tijd te komen voor onze vergaderingen?’