• Leverbaar vanaf 22-04-2025
18,99

Morele Intuïtie (E-book)

Ethiek in organisaties tussen verstanden buikgevoel

9789020919844
E-book
EUR 18.99 9789020919844 18,99
  • Leverbaar vanaf 22-04-2025
  • Klanten geven THEMA een 9.4/10

Waar gaat het over?

Ethiek en economie, goed doen en geld verdienen.
Ze lijken vaak tegengestelden. In een complexe samenleving gaan ze echter steeds meer hand in hand.
Of het nu gaat om wat je koopt, of zegt, alles wordt afgewogen op de morele schaal.

Ethisch ondernemen draait meer dan ooit om het maken van waardenkeuzes in plaats van het conformeren met regels. Hou je rekening met culturele diversiteit bij het opmaken van de vakantieregeling? Spreek je je uit over geopolitieke kwesties of blijf je terughoudend? Bedrijven worden steeds vaker uitgedaagd om duidelijke keuzes te maken in ethische kwesties. Maar hoe ga je hier het best mee om? Regels zijn vaak te abstract en verouderen snel.
Rationele denkkaders missen bovendien de intuïtieve kant van ethiek.
Morele intuïtie benadert ethiek vanuit hoofd én hart.

Waarom?

  • Belicht het thema bedrijfsethiek in actuele context: diversiteit, polarisering, individualisering
  • Zoomt in op onderbelichte kanten van bedrijfsethiek zoals intuïtie, emotie en menselijkheid
  • Doorweven met vele, actuele cases uit binnen- en buitenland

Wat?

  • Inzicht in begrippenkader, evolutie en actuele relevantie van bedrijfsethiek
  • Herkenbare, actuele cases
  • Stappenplan met methodieken voor morele besluitvorming

Voor wie?

  • Ondernemers
  • Bedrijfs- en organisatieverantwoordelijken
  • Managers en teamleiders
  • HR-professionals
  • Consulenten bedrijfsethiek en organisatieontwikkeling

Over de auteur

Jochanan Eynikel (Auteur)

Specificaties

Auteur(s) Jochanan Eynikel
ISBN 9789020919844
Uitvoering Ebook
Uitgeverij Terra - Lannoo, Uitgeverij
Taal Nederlands
Verschijningsdatum 22-04-2025
Aantal bladzijdes 200