Werk & Loopbaan
Terug naar het overzicht
Blogs, interviews en meer
Hoe gaat het nu?
Communiceren doen we allemaal. En zeker In de zorg is het belangrijk dat die communicatie helder en zorgvuldig verloopt. Maar ondanks de meer gelijkwaardige relatie tussen medewerkers in de zorg en patiënten, schort er vaak nog wel het een en ander aan.
Als patiënt of cliënt zit je nu eenmaal in een situatie waarin je je onzeker voelt. Soms wil je een vervelende uitkomst van een gesprek liever niet horen, en pik je alleen de bemoedigende woorden op die juist lijken te wijzen op een goede uitslag. En anderzijds voelt de hulpverlener niet altijd goed aan wat er nodig is. Hij of zij voert het gesprek op routine, let niet goed op de signalen van de patiënt, of is gehaast door het eeuwige tijdgebrek in de zorg.
Voordat een gesprek plaatsvindt, is het van belang de volgende zaken helder te hebben:
Waarom vindt het gesprek plaats?
Wie heeft het gevraagd?
Hoort het gesprek bij een behandel- of afdelingsprocedure?
Wie voert het gesprek?
Wie moet(en) er bij het gesprek zijn?
Is dit een gesprek dat op papier moet worden vastgelegd?
Wat is de doelstelling van het gesprek: kennismaken of informatie geven; afstemmen over de behandeling of verblijf; steun geven of delen van betrokkenheid?
Wat is de juiste plaats, moment, tijd om het gesprek te voeren?
Checklist voorbereiding
Voordat een gesprek plaatsvindt, is het van belang de volgende zaken helder te hebben:
Waarom vindt het gesprek plaats?
Wie heeft het gevraagd?
Hoort het gesprek bij een behandel- of afdelingsprocedure?
Wie voert het gesprek?
Wie moet(en) er bij het gesprek zijn?
Is dit een gesprek dat op papier moet worden vastgelegd?
Wat is de doelstelling van het gesprek: kennismaken of informatie geven; afstemmen over de behandeling of verblijf; steun geven of delen van betrokkenheid?
Wat is de juiste plaats, moment, tijd om het gesprek te voeren?