Design Thinking (Wat is het + Voorbeeld )
Design Thinking methode
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Design Thinking is niets nieuws. Het is een afgekeken werkproces van designers en architecten waarbij de eindgebruiker centraal staat. Sinds de jaren ’90 zijn bedrijven gestart met het toepassen van de Design Thinking methode. En dat is een geheel andere denk- en werkwijze.
Een bedrijf stopt namelijk met het naarstig zoeken naar vernieuwing. Bij Design Thinking draait het veel meer om gevoel en empathie voor de eindgebruiker. Het ontwerpen doe je samen. Je gaat echt in gesprek met je doelgroep om tot de kern van hun probleem te komen. Waar lopen ze tegenaan? En welke oplossingen zijn daarvoor te bedenken?
Dit maakt Design Thinking een snel en effectief proces voor innovatie. Geen wonder dus dat het omarmt wordt in deze tijd van disrupters. Immers, niemand wil een tweede Kodak worden.
Design Thinking voorbeeld
Hoe ziet Design Thinking er in de praktijk uit? Een van de bekendste voorbeelden is die van Airbnb. Het zal je misschien verbazen dat deze start-up aan het randje van een faillissement heeft gestaan. Het concept wilde niet aanslaan. Totdat ze door de ogen van de eindgebruikers gingen kijken.
De verhuurders hadden slechte kwaliteit foto’s online gezet. Hierdoor zagen de appartementen er alles behalve aantrekkelijk uit. De oplossing was het laten maken van professionele foto’s. Een week later steeg de winst.
Design Thinking hoeft dus niet lastig te zijn. Het vraagt om een andere manier van kijken en creatief denken.
Design Thinking stappen
Het Design Thinking proces bestaat grofweg uit de volgende vijf stappen.
#1 Emphatize
Creëer empathie. Leef je in in je doelgroep. In deze stap ga je in gesprek. Je observeert. Wat ervaart je doelgroep als probleem? En is dat ook echt het probleem? Kom tot de kern en bekijk het probleem vanuit verschillende invalshoeken. Zorg dat je een duidelijk beeld hebt van wat er bij je doelgroep speelt.
#2 Define
Pak alle informatie uit stap 1 en breng het samen. Vervolgens ga je analyseren. Wat is het kernprobleem van de doelgroep? Vaak zit er een vraag onder de vraag. Wat is dat bij jouw doelgroep? Maak het concreet.
#3 Ideate
Nu ga je zoveel mogelijk ideeën bedenken die als oplossing voor het kernprobleem kunnen dienen. Tijd om te brainstormen dus. Onthoud dat kwantiteit boven kwaliteit gaat. En maak gebruik van een divers team. Het zorgt ervoor dat jullie echt outside the box gaan denken. Maak vervolgens een selectie van de beste ideeën om verder uit te werken.
#4 Prototype
Het is tijd om te experimenteren. Maak een eerste versie van de gekozen oplossing. Dat kan een eenvoudig prototype zijn van een product of een werkwijze voor een proces zijn. In de volgende fase zal de doelgroep de oplossing gaan testen.
#5 Test
Nu wordt het prototype daadwerkelijk door de doelgroep getest. Hoe reageren zij erop? Wat werkt wel? En wat werkt niet? Op basis van deze feedback pas je het product aan. Hoewel stap 5 de laatste stap in het Design Thinking proces is, zal je ervaren dat je de feedback meeneemt naar eerdere fases van het proces. Design Thinking wordt dan ook een iteratief proces genoemd.
Top 5 Design Thinking boeken en spellen
Design Thinking vraagt om een creatieve manier van denken. Durf jij outside the box te denken? Of kun je wel wat hulp gebruiken om jouw creativiteit of die van je organisatie te laten stromen? Met deze top 5 boeken en spelen help je het Design Thinking proces op gang te brengen.
- 111 losbrekers voor meer plezier in het oplossen van problemen
- 30 Creatieve workouts
- iDNA
- Picture this!
- Brand-id
Workshop voor innovatieve organisaties
Ontdek in deze praktische workshop van 3 uur de basis van Design Thinking. Leer de 5 essentiële fasen te beheersen en toe te passen binnen jouw organisatie. Na afloop begrijp je perfect wat Design Thinking is en hoe je het in jouw organisatie concreet kunt toepassen
Lees meer
‘Ik heb een probleem’, opende mijn collega gisteren het gesprek. Gealarmeerd keek ik haar aan. ‘Niets ernstigs hoop ik?’ ‘Nee’, lachte ze, ‘ik vroeg me alleen af of ik vandaag of morgen zal trakteren voor mijn verjaardag, omdat Gijs er vandaag niet is, maar morgen Marjo en Farid er niet zijn.’ Oef, gelukkig makkelijk op te lossen, dit vraagstuk. Maar er zijn problemen die het ons lastiger maken dan deze taartkwestie.
Lees meer