THEMA TORENHOGE STAPELKORTING: Haal nu jouw korting!
THEMA TORENHOGE STAPELKORTING: Haal nu jouw korting!
Persoonlijke ontwikkeling
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

Dé top 10 emotionele intelligentie boeken

Ben jij van nature gezegend met een sterke emotionele intelligentie? Ook wel EQ genoemd. Wel of niet, het goede nieuws is dat je je emotionele intelligentie kunt versterken. We hebben het dan over kwaliteiten als goed kunnen luisteren, communiceren en zelfreflectie. Wil jij jezelf ontwikkelen op een van deze punten? Lees mee en ontdek onze top 10 emotionele intelligentie boeken.
Dé top 10 emotionele intelligentie boeken

Emotionele intelligentie of EQ

Je emotionele intelligentie of je EQ bepaalt of je je eigen emoties en die van anderen kunt herkennen, begrijpen en of je ermee om kunt gaan. Ook de mate waarin je flexibel bent en met situaties mee kunt bewegen valt hieronder.

 

Net als bij IQ bestaat EQ uit verschillende onderdelen. Psycholoog en auteur Daniel Goleman heeft het begrip EQ op de kaart gezet. In zijn boek Emotional Intelligence beschrijft hij dat emotionele intelligentie uit de volgende onderdelen bestaat:

 

  • Zelfbewustzijn
    Hier bedoelen we je zelfbeeld mee. Weet je wat je sterke en minder sterke punten zijn? Neem je tijd voor zelfreflectie?
  • Zelfregulatie
    Kun je je emoties onder controle houden? Weet je ze op een passende manier te uiten?
  • Motivatie
    Wat is je motivatie in het leven of op het werk? Wat zijn je doelen?
  • Sociale vaardigheden
    Hoe ben je in de interactie met anderen? We hebben het hier over communiceren en luisteren.
  • Empathie
    Kun je je inleven in een ander? En weet je ook om te gaan met de gevoelens van een ander?

 

Het kan zijn dat je in het een beter bent dan in het andere. Kijk waar je staat en wat je sterke en minder sterke punten zijn in de interactie met anderen. Zo weet je aan welke onderdelen je wilt werken om emotioneel vaardiger te worden.

 

De voordelen van emotionele intelligentie

Je kunt je nu vast voorstellen dat je emotionele intelligentie invloed heeft op je relaties. Zowel privé als zakelijk. Sterker nog, het blijkt belangrijk te zijn voor een gelukkig en succesvol leven. Zo toont deze 40-jaar durende studie aan dat een hoog IQ weinig invloed heeft op succes of een goed leven. En toont dit onderzoek aan dat een hoog EQ maar liefst vier keer zoveel invloed heeft.

 

Ook in het werkveld wordt EQ steeds meer omarmd. Zo zijn mensen met een sterke emotionele intelligentie over het algemeen optimistischer, kunnen samenwerken, weten constructief om te gaan met conflicten, kunnen zich inleven in anderen, weten hun grenzen aan te geven en zijn beter bestand tegen veranderingen en stress. Eigenschappen die goed van pas komen bij het uitvoeren van werkzaamheden op alle niveaus: van professional tot teammanager of CEO.

 

Boeken emotionele intelligentie

Wil je meer lezen over emotionele intelligentie? Of heb je een onderdeel waarin je jezelf wilt versterken? Maak je keuze uit de top 10 emotionele intelligentie boeken. Deze boekenlijst is zowel voor leidinggevenden als professionals geschikt.

 

#1 Beren op de weg
Een bestseller! Beren op de weg leert je omgaan met allerlei situaties op het werk die een aanleiding zijn voor stress, niet-productief gedrag en slechte sociale contacten. Voortaan weet jij je emoties in de hand te houden en kun je je anders opstellen en gedragen.

 

#2 Werken met emotionele intelligentie
Een klassieker! Werken met emotionele intelligentie laat met vele voorbeelden zien hoe je je inlevingsvermogen en sociale vaardigheden kunt ontwikkelen. Geschikt voor iedereen die zijn emotionele intelligentie wilt versteken.

 

#3 Communiceren kun je leren
Communiceren kun je leren behandelt alle basisvaardigheden voor communicatie. Het is een praktisch boek met checklists, ‘talktools’ en zelftests bij elk communicatiethema. Voor zowel privé als zakelijke situaties. Want communiceren, dat doen we allemaal.

 

#4 Feedback
Feedback geven of ontvangen, veel mensen vinden het lastig. Het boek Feedback helpt je hierbij. Je leert te luisteren naar wat anderen zeggen en je eigen commentaar zo te geven dat anderen naar jou luisteren. Zonder diegenen te kwetsen.

 

#5 Zo begrijpen ze je wel!
Andere mensen zijn echt anders. Dus voor je het weet ontstaat er een misverstand. In Zo begrijpen ze je wel! leer je altijd te checken of jij en de ander elkaar wel begrijpen. En ontdek je de kracht van het bewust inzetten van verschillende technieken en vaardigheden.

 

#6 Hoe word ik assertiever?
Assertiever worden helpt veel mensen bij het versterken van hun emotionele intelligentie. Je bent dan in staat om ‘nee te zeggen’ en durft voor je mening uit te komen. En dat op een manier waarbij je de ander niet schaadt. Hoe word ik assertiever? richt zich specifiek op werksituaties.

 

#7 Beïnvloed anderen, begin bij jezelf
We komen allemaal weleens mensen tegen waarmee het niet echt klikt. In Beinvloed anderen, begin bij jezelf leer je hoe je met lastig gedrag omgaat. Dat start namelijk altijd bij jezelf door bewust te kiezen voor bepaald gedrag.

 

#8 Begin bij jezelf
Een vervolg op Beinvloed anderen, begin bij jezelf, die ook los te lezen is. Begin bij jezelf helpt je de tijd even stil te zetten en zo bewust voor effectiever gedrag te kiezen. Het boek helpt je met meer zelfvertrouwen te handelen in de interactie met anderen.

 

#9 Leren omgaan met emoties
Onze emoties hebben invloed op ons levensgeluk. Leren omgaan met emoties, de titel van het boek zegt het al, helpt je meer grip te krijgen. En dat is gelukkig eenvoudig te leren. Lees het gehele boek of kies een of meerdere thema’s waarmee je aan de slag wilt.

 

#10 Compassievolle communicatie

Op basis van uitgebreid hersenonderzoek en psychologisch onderzoek ontwikkelden Newberg en Waldman twaalf praktische communicatietechnieken. Deze technieken leren je beter te communiceren met collega’s, bazen, klanten, kinderen, geliefden en anderen. De lessen van het boek Compassievolle communicatie, zullen je leven ingrijpend verbeteren.

Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou:
Nog meer verdieping:
Assertiviteit = Opkomen voor jezelf
Assertiviteit = Opkomen voor jezelf
Opkomen voor jezelf, duidelijk je grenzen aangeven en anderen aan durven spreken op hun gedrag. Assertiviteit is iets van alledag. Maar assertief zijn betekent niet onmiddellijk een grote mond opzetten als iets je niet aanstaat. Assertief zijn is opkomen voor jezelf, zonder de ander daarbij nodeloos te kwetsen. En dat daar nog veel mensen moeite mee hebben, blijkt wel uit de enorme belangstelling die er is voor de assertiviteitstrainingen die worden aangeboden en de boeken en artikelen die verschijnen over dit onderwerp.



 
Lees meer
Misverstanden in de communicatie
Misverstanden in de communicatie
Communiceren:  het lijkt zo eenvoudig. Maar het helder en duidelijk overbrengen van een (soms eenvoudige) boodschap is voor veel mensen helaas geen aangeboren talent. Bekijk de tips van het boek Ben ik zo duidelijk? van Marieta Koopmans en Marloes Abrahamse.
 
Lees meer
10 excuses om  feedback te vermijden
10 excuses om feedback te vermijden

‘Niemand zit te wachten op complimenten die voor de vorm worden gegeven’

Interessante gesprekken, beter zelfinzicht, beter contact met mensen en persoonlijke groei. Zomaar wat zaken die het vragen van feedback jou of een ander kunnen opleveren – en toch reageren mensen soms wat zuur op het woord. Auteur en trainer Axelle de Roy ontwikkelt boeken, spellen, kaarten en zelfs een chocoladebox om feedback leuker te maken. We vroegen haar om advies, want hoe kom je voorbij de weerstand en vooroordelen over feedback?


Lees meer
Zo ontwikkel je jouw mindset als alles anders gaat
Zo ontwikkel je jouw mindset als alles anders gaat
Wat doe je als alles anders gaat? Verandering haalt niet altijd het beste in je naar boven. Totdat je je mindset kunt veranderen, leert van je ervaringen en zelf meeverandert. Hoe je dit doet? Gebruik Ontwikkel je mindset en zie de hobbels in je leven als een kans om je te ontwikkelen. Espérance vertelt vanuit haar eigen ervaring hoe zij met haar mindset aan de slag ging (moest) in buitengewone tijden.
Lees meer