5 manieren om je publiek aan je lippen te laten hangen
Waar voel jij het, als iemand je vertelt over iets dat heel erg pijn heeft gedaan? Laatst vertelde mijn schoonzus me over hoe ze (ja, stóm!) een staafmixer aflikte tijdens het koken en haar keuken er daarna uitzag als een slachthuis. Ikzelf krijg bij zo’n verhaal altijd een gekke rilling in mijn dijen, maar ik hoor ook wel dat mensen dat in hun buik of rug voelen. Hoe dan ook: een eng of pijnlijk verhaal laat maar weinig mensen onberoerd. En dat is eigenlijk precies de kracht van een goed verhaal.
Het fenomeen dat jij ook iets ervaart als het in een verhaal gebeurt noemen we de ‘Cerebrale Cinema’. Tijdens het luisteren naar een verhaal synchroniseert je brein met het verhaal en maakt de beelden, bewegingen, geluiden, geuren en smaken er gratis bij. Onderzoek wijst uit dat verhalen dus niet alleen taalgebieden in het brein activeren, maar ook bijvoorbeeld bewegingsgebieden, waarbij de spiegelneuronen een cruciale rol spelen. Je weet wel, die neuronen waardoor jij ‘au’ roept als je iemand met een hamer op zijn duim ziet rammen.
Van dat effect kun jij als spreker, presentator of trainer handig gebruik maken. Droge informatie zul je gedoseerd, liefst visueel ondersteund en vooral heel helder moeten overbrengen. Maar als je je boodschap verpakt in een boeiend verhaal zal jouw punt net zo makkelijk bij je publiek naar binnen gaan als Gods woord in een ouderling, zoals diezelfde schoonzus van de staafmixer placht te zeggen. Naast de Cerebrale Cinema zijn er nog vier manieren waarop je de harten en breinen van mensen kunt raken:
- De 'Emotionele Echo' : Emotioneel geladen verhalen activeren ons limbisch systeem en zorgen voor een mix van beloningstransmitters zoals oxytocine en dopamine. Dit geeft niet alleen een goed gevoel, maar verbetert ook ons geheugen!
- De 'Synchronisatie Schakelaar' : Tijdens het vertellen van een verhaal kunnen de hersenen van de verteller en de luisteraar synchroniseren. Dit creëert een diepe verbinding, vergelijkbaar met samenspelende muzikanten. Super waardevol in trainingen of tijdens vergadering dus.
- De 'Sociale Smeerolie' : Verhalen fungeren als lijm die gemeenschappen samenbindt. Ze versterken sociale banden door gedeelde ervaringen en waarden. Onmisbaar in situaties waar een gemeenschappelijke basis nodig is, zoals teambuilding.
- De 'Mentale Tijdmachine' : Verhalen stellen ons in staat om door tijd en ruimte te reizen en complexe sociale situaties en toekomstige scenario's te simuleren. Dit geeft ons de mogelijkheid om te leren van ervaringen zonder ze daadwerkelijk te hoeven meemaken. Een waardevol instrument om ons voor te bereiden op de toekomst en te leren van het verleden.
Wil jij ook moeiteloos je luisteraars meenemen in jouw betoog? Dat begint met één eenvoudige eerste stap: gebruik een verhaal om je punt te maken.