5 manieren om je publiek aan je lippen te laten hangen
Waar voel jij het, als iemand je vertelt over iets dat heel erg pijn heeft gedaan? Laatst vertelde mijn schoonzus me over hoe ze (ja, stóm!) een staafmixer aflikte tijdens het koken en haar keuken er daarna uitzag als een slachthuis. Ikzelf krijg bij zo’n verhaal altijd een gekke rilling in mijn dijen, maar ik hoor ook wel dat mensen dat in hun buik of rug voelen. Hoe dan ook: een eng of pijnlijk verhaal laat maar weinig mensen onberoerd. En dat is eigenlijk precies de kracht van een goed verhaal.
Ontdek hoe je zelf de beste verhalen creërt en deelt met Maak van verhalen je superkracht. Dit boek verschijnt in mei en is nu al te reserveren in onze webwinkel. Bestel direct en ontvang 'm als eerste op je deurmat.
Het effect van een goed verhaal
Het fenomeen dat jij ook iets ervaart als het in een verhaal gebeurt noemen we de ‘Cerebrale Cinema’. Tijdens het luisteren naar een verhaal synchroniseert je brein met het verhaal en maakt de beelden, bewegingen, geluiden, geuren en smaken er gratis bij. Onderzoek wijst uit dat verhalen dus niet alleen taalgebieden in het brein activeren, maar ook bijvoorbeeld bewegingsgebieden, waarbij de spiegelneuronen een cruciale rol spelen. Je weet wel, die neuronen waardoor jij ‘au’ roept als je iemand met een hamer op zijn duim ziet rammen.
Van dat effect kun jij als spreker, presentator of trainer handig gebruik maken. Droge informatie zul je gedoseerd, liefst visueel ondersteund en vooral heel helder moeten overbrengen. Maar als je je boodschap verpakt in een boeiend verhaal zal jouw punt net zo makkelijk bij je publiek naar binnen gaan als Gods woord in een ouderling, zoals diezelfde schoonzus van de staafmixer placht te zeggen. Naast de Cerebrale Cinema zijn er nog vier manieren waarop je de harten en breinen van mensen kunt raken:
- De 'Emotionele Echo' : Emotioneel geladen verhalen activeren ons limbisch systeem en zorgen voor een mix van beloningstransmitters zoals oxytocine en dopamine. Dit geeft niet alleen een goed gevoel, maar verbetert ook ons geheugen!
- De 'Synchronisatie Schakelaar' : Tijdens het vertellen van een verhaal kunnen de hersenen van de verteller en de luisteraar synchroniseren. Dit creëert een diepe verbinding, vergelijkbaar met samenspelende muzikanten. Super waardevol in trainingen of tijdens vergadering dus.
- De 'Sociale Smeerolie' : Verhalen fungeren als lijm die gemeenschappen samenbindt. Ze versterken sociale banden door gedeelde ervaringen en waarden. Onmisbaar in situaties waar een gemeenschappelijke basis nodig is, zoals teambuilding.
- De 'Mentale Tijdmachine' : Verhalen stellen ons in staat om door tijd en ruimte te reizen en complexe sociale situaties en toekomstige scenario's te simuleren. Dit geeft ons de mogelijkheid om te leren van ervaringen zonder ze daadwerkelijk te hoeven meemaken. Een waardevol instrument om ons voor te bereiden op de toekomst en te leren van het verleden.
Maak van verhalen je superkracht
Wil jij ook moeiteloos je luisteraars meenemen in jouw betoog? Dat begint met één eenvoudige eerste stap: gebruik een goed verhaal om je punt te maken. Het boek Maak van verhalen je superkracht biedt je 50 voorbeeldverhalen én alle storytelling tips en trucs om zelf je eigen verhalen te creëren en te vertellen.
Lees meer
Verbeter je overtuigingskracht door sprekend jezelf te zijn
In deze blog geen trucjes om overtuigender over te komen of jezelf beter te presenteren. Die zorgen namelijk niet voor meer geloofwaardigheid, vertrouwen en autoriteit zolang het trucjes blijven en ze je niet eigen zijn. We adviseren je ook niet om lekker jezelf te blijven en stuntelen, kwetsbaarheid en ongemak voor lief te nemen als je voor publiek moet spreken. Je moet je namelijk wel staande kunnen houden in je rol. Wat kun je wél doen om authentiek te presenteren zonder trucjes of te veel kwetsbaarheid?
Lees meer
Als je mensen vraagt welke gesprekken ze lastig vinden om te beginnen, dan hoor je van 90%: een gezellig praatje met een onbekende. De angst om afgewezen te worden en niet interessant genoeg te zijn, weerhoudt velen ervan om spontaan op iemand af te stappen. Maar met wat aanmoediging en eventueel wat vooraf ingestudeerde beginzinnen (‘Wat is het hier warm/koud/gezellig/vol/druk/mooi/verzorgd, hè?’) kunnen de meesten zich wel over deze drempel heen zetten.
Eigenlijk een veel groter, maar minder gevoeld probleem in het beginnen van gesprekken zien we op het werk. Gewoon aan het begin van een zakelijk gesprek over een idee, of een plan, of een probleem. Is bij het praatje je doel om gezellig contact te maken, bij het werkgesprek heb je waarschijnlijk een bepaald zakelijk doel voor ogen. Maar daar gaat het vaak mis. Kijk maar eens naar deze casus:
Lees meer
Lees meer