THEMA TORENHOGE STAPELKORTING: Haal nu jouw korting!
THEMA TORENHOGE STAPELKORTING: Haal nu jouw korting!
Trainen & Coachen
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

Open je brein – en werk effectiever met Breinopeners

Heb jij als je je lesplannen voorbereidt ook altijd te veel te vertellen en te weinig tijd? De muurkrant die je eigenlijk in groepjes wilde laten maken, bijvoorbeeld, sneuvelt dan al snel: toch maar gewoon even uitleggen, die theorie, en dan snappen ze het heus ook wel…. Of toch niet? Zin in meer actuele inzichten uit de neurowetenschap, die jij direct kunt toepassen in de praktijk? Breinopeners bestel je hier.
Open je brein – en werk effectiever met Breinopeners

Even wat cijfers:

  • Onze hersenen ontvangen zo’n 50.000 prikkels per seconde.
  • Daarvan gaan er ongeveer 2.000 door naar het geheugen.
  • Vanuit ons kortetermijngeheugen kunnen we gemiddeld 7 zaken direct reproduceren.
  • Maar zonder oefenen en herhalen ben je die ook zó weer kwijt.

We krijgen dus niet erg veel mee van wat ons op een presenteerblaadje aangeboden wordt. Die presentatie is wel snel en makkelijk, maar zonder actieve verwerkingstijd is het leerrendement bedroevend laag. Gelukkig beginnen neurowetenschappers te begrijpen hoe we ons brein een handje kunnen helpen. In het boek Breinopeners helpt Ria van Dinteren om die kennis praktisch toe te passen, bijvoorbeeld in het ontwerp van je lessen en trainingen.
 

Blije hersenen leren beter


Met wat breinkennis maak je van je gewone bijeenkomst in een handomdraai een letterlijk onvergetelijke ervaring.

Zo weten we bijvoorbeeld dat emoties verbinden aan het leren helpt bij het onthouden. En we weten ook dat de feel-good hormonen dopamine en serotonine het onthouden ondersteunen. Als docent of trainer ben je dus goed bezig als je positieve emoties bij de groep oproept.
 

Een paar tips:

  • Storytelling werkt. Vertel spannende verhalen.
  • Denk eraan om veel te belonen en (gemeend) te complimenteren.
  • Gebruikt gerust humor.
  • Een hapje van iets lekkers eten terwijl je iets probeert te onthouden helpt écht.
  • Zorg dat het aangenaam ruikt in de ruimte.
  • En zorg vooral voor veel onderlinge positieve verbindingen. Ruim tijd in voor ‘echte’ ontmoetingen.
  • Interactie met en in de groep, bijvoorbeeld door een inhoudelijk vraagstuk over de stof, zorgt ervoor dat het beter binnenkomt en ook langer blijft hangen.
 

Vonken van verbinding


Probeer maar eens uit. Je zou een grapje kunnen maken over het verdelen van de groepen voordat de groep zich in subgroepen moet verdelen. Geef van tevoren aan dat een persoon erg goed taarten kan bakken, diegene moet je toch in je groepje hebben. En wie van de groep heeft de mooiste ogen? Die wil je misschien ook wel in je groepje! Dit levert vast hilariteit op, maar ook positieve emotie.
Door met een heel andere bril naar je groepsgenoten te kijken, ontstaat er een gevoel van verbinding. Gelukshormonen komen vrij en daar houden onze hersenen zó van dat je neuronen beter en makkelijker gaan vuren, zich verbinden en meer onthouden.
Onze hersenen kunnen dus zeker nog wat leren. Samenwerken, onderlinge aanmoediging en positieve feedback helpen daar bij. Die ‘investering’ krijg je dubbel en dwars terug in rendement.

 
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou: