Ontvang een GRATIS Vandaag nog relaxed: Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Ontvang een GRATIS Vandaag nog relaxed: Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Communicatie & Presentatie
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

Ontdek waarom zelfvertrouwen de key is tot een goede online tekst

Je wilt teksten schrijven die raak schieten. Teksten die ervoor zorgen dat de lezers in actie komen. Maar het Lukt je niet om die wervende woorden op papier te krijgen? Ellis Buis co-auteur van Verleid je lezer online vertelt je waar te beginnen. 
Ontdek waarom zelfvertrouwen de key is tot een goede online tekst
Mijn gedachten gaan terug naar mijn allereerste baan in de public relations, zo’n 30 jaar geleden. Online schrijven moest nog uitgevonden worden, maar verder schreef ik alles wat met (marketing) communicatie te maken had: persberichten, folders, scripts voor commercials, direct mails, artikelen. 20 jaar later leidde die schrijfervaring tot het boek Commercieel en Creatief schrijven, dat een decennium door veel commerciële schrijvers geraadpleegd is.
 

Die eerste zin..


Verleid je lezer online is een vervolg op dat eerste boek. Wat niet veranderd is, is het antwoord op de vraag hoe je een originele invalshoek voor je tekst vindt. Die vraag krijg ik vaak van tekstschrijvers en docenten marketingcommunicatie. “Die eerste zin he, als die er maar staat.” Niet dus. Die eerste zin komt pas als er al een hoop denkwerk verricht is. En daarvoor zit nog een stap: het zelfvertrouwen dat je de klus gaat klaren.
 
Dat is makkelijker als je feedback krijgt die bevestigt dat je goed bezig bent. Zelf wist ik na mijn studie Nederlands en een wat toen nog NGPR-A opleiding heette niet of ik het commerciële schrijven wel in de vingers had. Daarom legde ik aarzelend mijn eerste conceptpersbericht voor aan de senior-adviseur die mij onder zijn hoede had. En hij vond het goed! (Nu is het schrijven van een persbericht ook geen rocketscience. Werk een lead die de WWWWH-structuur heeft uit in strakke alinea’s, maak het stuk oprolbaar, voeg een paar goede citaten toe, et voilà. Diezelfde WWWWH zit trouwens nog in digitale pers- en nieuwsberichten, en zelfs pagina’s voor het web, maar dat terzijde.) 
 

Zelfvertrouwen is de sleutel


Maar het gaf mijn zelfvertrouwen wel een boost. “Die meid kan schrijven”, hoorde ik de senior-adviseur zeggen tegen de directeur van het bureau, die naar mijn vorderingen kwam informeren. Ik hoorde dat duidelijk, in het hoekje van de grote kantoortuin dat ik deelde met drie andere junior-adviseurs. Dat gaf me vleugels. Ik kon schrijven! En dat deed ik dus ook. Nog steeds ga ik, in de schrijftrainingen die ik nu geef, eerst op zoek naar waar schrijvers goed in zijn, om van daaruit te werken aan extra bagage. Zelfvertrouwen is de sleutel.
 

Beginnen met schrijven


Maar hoe kom je aan zelfvertrouwen? Daar heb je tekst voor nodig. En die moet je gewoon maar schrijven. Gewoon beginnen. In Verleid je lezer online staat deze werkwijze beschreven. Ga bijvoorbeeld:
  • freewriten voor een invalshoek
  • mindmappen om tot een structuur te komen
  • daarna pas je zinnen schrijven
  • en die al schrappend fijn slijpen tot je tevreden bent
 
Als ik lezers van Verleid je lezer online iets kon geven, dan is het zelfvertrouwen. Een soort bonus: gebruik het en alles komt goed. Maar misschien is dit boek precies dat: een boost voor je zelfvertrouwen. Weten hoe je scoort met tekst en het dan maar gaan doen. Dus wacht niet af tot die je die eerste zin op papier hebt. Bestel het boek direct en ga aan de slag!
 
Joyce Hardholt en ik wensen je veel succesvolle schrijfmeters.

Dit blog is geschreven door Ellis Buis. Veel van haar trainings- en coachingsactiviteiten hebben te maken met schriftelijke communicatie. Daarnaast verzorgt ze trainingen die met mondelinge interactie te maken hebben, bijvoorbeeld feedback geven en presenteren.
Vond je dit interessant? Wellicht is dit dan iets voor jou: