Sollicitatie competentiegerichte vragen en interview
Gevraagd: kandidaat met de juiste competenties (m/v/x)
De krapte op de arbeidsmarkt neemt nog steeds toe, er zijn meer banen dan werkzoekenden. Misschien ben je al lang blij als er überhaupt mensen op jouw openstaande vacature solliciteren. Het aantal cv’s dat voor je ligt, is dan ook bescheiden. Je zou er wanhopig van worden, want je hebt dringend iemand nodig. Toch is het belangrijk de juiste kandidaat voor de functie te kiezen en geen genoegen te nemen met minder. Maar hoe doe je dat? Door in sollicitatiegesprekken vragen te stellen over competenties.
Meer kandidaten door te selecteren op competenties
In plaats van kritisch te kijken naar iemands kennis, diploma’s en ervaring, kun je beter focussen op zijn of haar kwaliteiten. Een sollicitant heeft misschien nooit gewerkt met jouw relatiebeheersysteem, of heeft bijvoorbeeld geen ervaring in de vastgoedbranche, maar is wel klantgericht, omgevingsbewust en zelfstandig. Precies wat je zoekt. Bedenk vooraf welke vaardigheden voor jouw openstaande vacature het belangrijkst zijn. Definieer een aantal competenties als uitgangspunt voor het selectieproces en check daar de cv’s op. Dan kun je meer kandidaten op gesprek vragen en dat is prettig.
Zo gezegd, zo gedaan. Je nodigt de gekozen kandidaten uit en dan is het zover; de sollicitatiegesprekken.
Competentiegericht interviewen
De eerste kandidaat zit voor je, een beetje nerveus roerend in een kop koffie. Volgens het cv heeft deze sollicitant de juiste capaciteiten voor de baan. Maar hoe kom je erachter of de kandidaat echt zo bekwaam is als aangegeven? Door competentiegerichte vragen te stellen, ofwel hoe heeft de kandidaat gehandeld in bepaalde situaties. De vragen die je kunt stellen tijdens zo’n competentiegericht sollicitatiegesprek hoef je gelukkig niet zelf te bedenken. Marjo Louwers deed dat al voor je in haar boek Hebbes! Voor bijna 100 competenties stelde ze in totaal meer dan 800 selectievragen op waaruit je kunt kiezen. En dat is handig.
Om erachter te komen of iemand inderdaad klantgericht is, vraag je bijvoorbeeld:
- Wat doe je om erachter te komen of je klanten tevreden zijn? Wat is het effect van deze aanpak? Hoe heb je dat gemerkt? Of,
- Kun je een situatie noemen waarbij je te maken kreeg met een lastige klant? Wat vond je van deze klant? Wat heb je precies voor de klant gedaan? En,
- Wat heb je gedaan om op de hoogte te blijven van wat er bij de klanten leeft en waaraan zij behoefte hebben?
Zo voer je een effectiever gesprek en is de kans groot dat je de juiste kandidaat kiest. Iemand die past bij jouw organisatie, die een aanvulling is op je team en waar je collega’s blij mee zijn. De kennis over het relatiebeheersysteem en de ins-en-outs van de vastgoedbranche breng je snel genoeg bij.
Deze blog is geschreven door: Lidian Klabbers