Ontvang een GRATIS Vandaag nog relaxed: Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Ontvang een GRATIS Vandaag nog relaxed: Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Leiderschap
Blogs, interviews en meer
Terug naar het overzicht

De rauwe randen van het ondernemerschap

Tien procent van de ondernemers heeft te maken met zwaar weer, blijkt uit onderzoek van de Kamer van Koophandel. Toch liggen de schappen van de boekwinkels vol met ondernemersboeken die de weg wijzen naar succes. De rauwe randjes blijven vaak onbesproken. Tot nu. Lees: Yes! I screwed up
De rauwe randen van het ondernemerschap
Hippe oprichters van start-ups die vertellen hoe ze hun florerende bedrijf hebben opgebouwd, de podia op ondernemersevents staan er vol mee. Maar wat leren we eigenlijk van die succesverhalen?

Dat ondernemen een kwestie is van gewoon doen en doorzetten? Dat je na het volgen van dat stappenplan ook eigenaar bent van een succesvol bedrijf? Of dat je eigenlijk een loser bent als het met jou of je bedrijf niet zo goed gaat? Uit het onderzoek van de KvK blijkt dat veel ondernemers last hebben van slapeloze nachten, stress en het gevoel er alleen voor te staan.
 

Mooi plaatje


‘Succes is a lousy teacher,’ zei Bill Gates. Maar terwijl iedereen weet dat het niet je successen, maar je fouten zijn waar je het meest van leert, schotelen we anderen het liefst een mooi plaatje voor. Dat maakt het taboe op zakelijke tegenslag alleen maar groter.

Als ik als journalist ondernemers interview over hun bedrijf, vraag ik vaak ook naar de menselijke kant. Of ze weleens wakker liggen, wat moeilijke beslissingen zijn geweest. Het leidt vaak tot openhartige verhalen die iets heel anders vertellen dan dat mooie bedrijf dat iedereen aan de buitenkant ziet.
 

Meer dan gedacht


Ik hoor over geldzorgen, over problemen thuis, over slapeloze nachten, over de grote, drukkende verantwoordelijkheid, de vele keuzes die elke dag gemaakt moeten worden. Dat een bedrijf runnen zoveel meer, zoveel heftiger is dan ze ooit hadden gedacht. Zoveel meer is dan een idee uitvoeren, dat je verstand moet hebben van zoveel verschillende vakgebieden: marketing, sales, financiën, techniek, hrm, strategie, groei, organisatie.
 

Ballen hoog houden


Vaak hebben ze bij de start niet stil gestaan hoe het is om leiding te geven aan personeel, om verantwoordelijk te zijn voor het inkomen van gezinnen, dat het moeilijk is om rust te nemen als je bedrijf 24/7 doordraait, wat de gevolgen zijn van een ruzie met je zakenpartner. Ondernemers moeten elke dag zoveel ballen hoog houden dat het soms bijna ondoenlijk is.

Waarom lezen we daar zo weinig over, vroeg ik me af. Waarom is er zoveel aandacht voor het starten van een bedrijf, voor de hippe start-upscene en zo weinig voor de jaren erna. De jaren dat je moet volhouden, bijsturen, ingrijpen, veranderen, de achterkant van een bedrijf moet organiseren, mensen moet ontslaan?  
 

Schuldeisers in de gang


Als ik de eerlijke verhalen over de minder leuke kant van een bedrijf runnen op wilde schrijven, kregen veel ondernemers het benauwd. Want te koop lopen met een fout, toegeven dat je iets niet goed hebt gedaan, dat ruikt naar falen, naar mislukken. En daar wil niemand mee geassocieerd worden.

Die schaamte zorgt ervoor dat ondernemers te lang in hun eentje rondlopen met de dingen die niet goed gaan. Terwijl ontkennen dat het schuurt, pijn doet, niet lekker loopt, de problemen alleen maar groter maakt.

Rekeningen net zo lang onderin een la proppen betekent dat op een dag de schuldeisers in de gang staan, pijn op je borst negeren leidt ertoe dat je letterlijk instort, de moeizame communicatie met een zakenpartner niet uitspreken zorgt dat het uiteindelijk een juridisch gevecht wordt, de ruzies thuis negeren betekent geconfronteerd worden met een echtscheiding.
 

Op tijd hulp vragen


Het mooie plaatje in stand willen houden, niet willen toegeven dat het anders gaat dan je had bedacht, het zorgt er vaak voor dat de boel instort. Daarom schreef ik het boek ‘Yes! I screwed up, 13 fouten die je bedrijf beter maken.’ Ik vond ondernemers bereid om hun fouten te delen, en te vertellen hoe ze zich voelden toen het misging.

Ik hoop dat dit boek laat zien dat je nooit de enige bent die worstelt, en dat je er vaak beter uitkomt. Dat kwetsbaarheid tonen en op tijd hulp vragen het beste is dat je kunt doen. En dat succes altijd een andere kant heeft. 

Miloe van Beek is wars van mooie plaatjes en schrijft als freelance journalist voor onder andere het Financieel Dagblad, Elsevier Juist en Sprout eerlijke verhalen over de mens àchter de ondernemer. Persoonlijk, rauw en kwetsbaar.