Persoonlijke ontwikkeling
Terug naar het overzicht
Blogs, interviews en meer
Ben jij al een merk?
Ons economisch model gaat de komende jaren onder invloed van de snelle globalisering en technocratisering van de samenleving volledig veranderen. Grote organisaties zijn niet langer de veilige, stabiele havens waar werk en inkomen voor jaren gegarandeerd zijn. Gewoon je werk doen is niet meer voldoende om succesvol te zijn. Daar is meer voor nodig. Ook de afhankelijkheidsrelatie van een werknemer naar zijn werkgever verandert: de werknemer wordt werkondernemer die autonoom invulling geeft aan zijn werk en zijn loopbaan. De beste manier om dat te doen is door je beste versie – je persoonlijke merk – te ontwikkelen en dat overtuigend en oprecht in de markt te zetten. Dat noemen we Personal Branding, een diepgaande, creatieve en authentieke manier om jezelf te presenteren
Cees Harmsen en Rolf Rosenmuller, auteurs van het boek Personal Branding , zijn de laatste jaren hard bezig geweest om allerlei professionals, zelfstandig en in dienstverband, wakker te schudden voor deze ontwikkelingen. Gewoon je werk doen is niet voldoende om je op de langere termijn te verzekeren van opdrachten en een inkomen. Je zult je meer moeten onderscheiden door je unieke kwaliteiten nadrukkelijk te profileren. Wie denkt dat goede wijn geen krans behoeft, komt bedrogen uit in een wereld waarin alles draait om zichtbaarheid en het leveren van een dienst of product met een duidelijke toegevoegde waarde.
Na het schetsen van de trends en vraagstukken waar professionals mee te maken krijgen, benadrukken Cees en Rolf in hun boek dat personal branding ook uitermate leuk is om te doen en voor alle partijen veel oplevert: "Als jij je blijft ontwikkelen in richtingen waarin jouw specifieke talenten en vaardigheden optimaal tot hun recht komen, zul je meer voldoening vinden in je werk. Daarnaast kan de organisatie optimaal gebruik maken van je kwaliteiten en krijgen je klanten de best mogelijke kwaliteit. Zoek dus uit waar je echt goed in bent en hoe je dat in je werk kunt toepassen. We zijn veel te veel geconditioneerd om naar onze fouten te kijken, we moeten naar een veel positievere benadering van werk. Daar willen wij met ons boek graag bij helpen."
Een ander thema uit het boek, en iets waar veel mensen tegenaan lopen, is de alom aanwezige angst om de beste versie van jezelf in de wereld te zetten, bang als we zijn om voor arrogant te worden uitgemaakt. Die verkeerde bescheidenheid leidt ertoe dat veel mensen minder presteren dan ze feitelijk zouden kunnen en dat ze zich voegen naar normen en voorbeelden die veraf staan van de dromen en verlangens die ze zelf koesteren. Deze psychologische kant van personal branding krijgt veel aandacht, want het is alleen mogelijk om jezelf als een authentiek persoonlijk merk te profileren als je de moed hebt om je grootsheid te ontdekken en zonder schuldgevoel aan de wereld te presenteren.
"Personal Branding geeft je vertrouwen en focus, maakt je zichtbaar in de organisatie en inspirerend voor de klant. Op een authentieke en onderscheidende manier het verschil maken, dat is waar het om gaat."
Na het schetsen van de trends en vraagstukken waar professionals mee te maken krijgen, benadrukken Cees en Rolf in hun boek dat personal branding ook uitermate leuk is om te doen en voor alle partijen veel oplevert: "Als jij je blijft ontwikkelen in richtingen waarin jouw specifieke talenten en vaardigheden optimaal tot hun recht komen, zul je meer voldoening vinden in je werk. Daarnaast kan de organisatie optimaal gebruik maken van je kwaliteiten en krijgen je klanten de best mogelijke kwaliteit. Zoek dus uit waar je echt goed in bent en hoe je dat in je werk kunt toepassen. We zijn veel te veel geconditioneerd om naar onze fouten te kijken, we moeten naar een veel positievere benadering van werk. Daar willen wij met ons boek graag bij helpen."
Een ander thema uit het boek, en iets waar veel mensen tegenaan lopen, is de alom aanwezige angst om de beste versie van jezelf in de wereld te zetten, bang als we zijn om voor arrogant te worden uitgemaakt. Die verkeerde bescheidenheid leidt ertoe dat veel mensen minder presteren dan ze feitelijk zouden kunnen en dat ze zich voegen naar normen en voorbeelden die veraf staan van de dromen en verlangens die ze zelf koesteren. Deze psychologische kant van personal branding krijgt veel aandacht, want het is alleen mogelijk om jezelf als een authentiek persoonlijk merk te profileren als je de moed hebt om je grootsheid te ontdekken en zonder schuldgevoel aan de wereld te presenteren.
"Personal Branding geeft je vertrouwen en focus, maakt je zichtbaar in de organisatie en inspirerend voor de klant. Op een authentieke en onderscheidende manier het verschil maken, dat is waar het om gaat."